TETAMU KEHORMAT......TQ!!!!

Thursday, August 4, 2011

" terjeling aweks melayu berkuku panjang "

Salam Semua....

Pagi ni SL ada temu janji dengan doktor pukul 8.45 pagi . Sementara tunggu nombor dipanggil < no. 300 > SL lihat lah sekeliling SL ,  mcm2 ragam pesakit ada tapi yg menjadi topik sekarang SL ternampak sorang aweks....pakai baju kurung, berikat rambut dengan letak klip bunga lagi, pegang buku pengantin dan ditangannya ada lukisan inai....pada pikiran SL pasti aweks ni nak kahwin kot dlm masa terdekat ....aweks ni tengah taip sesuatu di handphonenya ,  tapi yg menjadi minat SL sebab aweks ni punyai  kuku yang  panjang  (mcm kuku artis).

Gambar pakcik google lagi...

Terpikir juga macam mane dia guna tangan untuk basuh &*&<* nya....ishhhs macam mane yaa!!....ke dia menggunakan tisu kot macam orang cina guna untuk basuh &*&<* ...tapi itulah kan tak manis tengoknya orang perempuan ada menyimpan kuku panjang - panjang buat ape....nak melawa....tak nampak pula lawa kat mane, kalu ada kuku panjang tu...harap2 awekss tu dpt tauhid dan hidayah secepat mungkin.....nak tegur eeiii tak tergerak pulak hati...silap2 kena sembur blk oleh aweks ni...

Mari nak bagi sedikit tazkirah tentang menyimpan kuku panjang : -


Jangan ada niat simpan kuku panjang walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.


Orang melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh ataupun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada dikuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang diajar pun tak boleh diterima masuk ke dalam kepala.


Percayalah......(baca tapi nyanyi dlm hati mcm lagu siti pulak)


Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yang bankrap dan rugi teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang.


Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata, pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek..Insya-Allah.

2 comments:

  1. sya berangan nak kuku panjang konon mcm cantik la tpi kotor kan...
    apalgi klu masak, abis terselit...eeeeee

    ReplyDelete

JANGAN SEGAN2 BAGI KOMEN