TETAMU KEHORMAT......TQ!!!!

Monday, November 21, 2011

Kita mengaum lagi....

Alhamdulillah....


Syukur sangat 'Harimau Muda' kita menang semalam....rasa kita masih merayakan kemenangan semalam sampai hari ini....


Tahniah !!!!!!


Malaysia.


Sunday, November 20, 2011

Anak ku akan bersunat di sini.....

Assalamualaikum semua.......hai lama tak wat entry sendiri....eheeeiii yg selama ini aku buat entry copy & paste je....almaklum buzy dengan kerja ofis....

Yang terkini aku sibuk menguruskan anak teruna ku yg dua orang tu utk bersunat...eeiiiiii nanti kata kawan ku akan cepat lah dpt menantu......ya kah?...

Sebelum kitaorang balik kampung...aku kena uruskan mereka untuk berkhatan atau bersunat dulu. Jadi aku telah daftarkan mereka di Poliklinik MyMedik ini......Poliklinik Mymedik.

Malam esok 22/11/2011 jam 9.00 mlm adalah masa mereka utk bersedia dikhatankan....sib baik menggunakan laser. Sebab dengar cerita guna laser ni cepat sembuh dan baik...harap begitulah ya. Doa-doakan supaya semuanya berjalan lancar...




front door
Ini Poliklinik tu.....

Sapa2 yang ada anak lelaki dan belum bersunat tu..harganya pun tak lah mahal sangat cuma RM100 je seorang. Cuba2lah contact Poliklinik ini atau boleh tengok website mereka seperti tertera diatas tu..

Wassalam.

Monday, November 14, 2011

Mana mak?



Mana Mak?' 

Jam 6.30 petang
.

Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bungsu balik dari sekolah agama.

Ayah baru balik dari sawah.

Ayah tanya Mak, “Along mana?’

Mak jawab, “Ada di dapur tolong siapkan makan.”

Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?”

Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.”

Ayah tanya Mak, “Ateh mana?”

Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?”

Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?”

Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.”

Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika.

Dua puluh tahun kemudian

Jam 6.30 petang

Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari.

Ayah tanya Along, “Mana Mak?”

Along sedang membelek-belek baju barunya. Along jawab, “Tak tahu.”

Ayah tanya Angah, “Mana Mak?”

Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.”

Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?”

Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah.

Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"

Ateh menjawab, “Entah.”

Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah.

Ayah tanya Alang, “Mana Mak?”

Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu.


Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu.

Tidak ada siapa tahu di mana Mak. Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak. Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak. Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak.

Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?"

Tiba-tiba adik bungsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi. Tak reti nak balik!!”

Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik.

Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah. Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu.

Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nombor 1 atau kaki melecet main bola di padang sekolah. Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik. Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika.

Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya 'Mana Mak?"

Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak .

Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak. Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik. Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.

Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur. Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya. Hujan masih belum berhenti. Mak menjinjit dua bungkusan plastik. Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan.

Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak. Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak. Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan. Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil. Mak senyum. Kedua bibir Mak diketap repat. Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham. Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka sudah besar. Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.

Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah. Kereta Ateh paling gah. Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu. Mak cuma suka warnanya. Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak. Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini.

Baju mak basah kena hujan. Ayah tutupkan payung mak. Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab. Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga. Ayah pimpin Mak masuk ke rumah. Lutut Mak sakit lagi.

Mak letakkan bungkusan di atas meja. Sebungkus rebung dan sebungkus kueh koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak. Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kueh koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik. Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham.

Semasa menerima bungkusan kueh koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kueh koci kamu ni."

Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak. Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kueh koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamat. Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan. Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.

Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.

Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur. Mak ajak anak-anak Mak makan kueh koci. Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak. Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.

Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan.

Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu.

Ayah temankan Mak makan. Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama. Setiap hari Mak berharap begitu. Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam.

Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh. Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung. Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak.

Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telepon suruh anak-anak jemput. Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telepon budak-budak ni tadi. Tapi Uda kata semua tak berangkat."

Mak minta Mak Uda telepon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk. Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta. Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya. Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.

Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telepon berbunyi. Mak ingat kata-kata ayah, “Kita tak usah susahkan anak-anak. Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun. Mereka ada kehidupan masing-masing. Tak payah sedih-sedih. Maafkan sajalah anak-anak kita. Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang. Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat kita kat bahu mereka.”

Mak faham buah hati Mak semua sudah besar. Along dan Angah sudah beristeri. Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak.

Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan.

Kueh koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak.

Beberapa tahun kemudian

Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”.

Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.”

Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit.

Kini Mak sudah berada di sisi Tuhannya bukan di sisi anak-anak Mak lagi.

Dalam isakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak. Batu nisan Mak tidak boleh bersuara. Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu.

Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar. Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telepon untuk beritahu mak sakit tenat.

Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak.

Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi. Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak..

Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak. Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai.

Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah,

"Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?" atau "Mana Adik?". Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap. Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika. Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya.

Ayah sedih. Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang. Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang. Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian. Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kan Bang? Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu. Saya akan buat kueh koci buat bekal."

"Ayah, ayah....bangun." Suara Ateh memanggil ayah. Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh..

Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?"

Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu. Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia.

Sebuah cerita pendek buat tatapan anak-anak. Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa. Kata Rasulullah saw. ibu 3 kali lebih utama dari ayah. Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya. Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil. Berapa kerapkah kita membiarkan deringan telepon panggilan dari ibu tanpa berjawab?

Wednesday, November 9, 2011

Amaran dari Pihak Polis


AMARAN DARI PIHAK POLIS - BERHATI2 PADA KERTAS YANG MELEKAT PADA CERMIN BELAKANG KENDERAAN ANDA


CARA TERBARU UNTUK MENCURI KERETA ( INI BUKAN GURAUAN ) Sedarlah semua! Tolong sebar2kan... ... . Kita berjalan menghampiri tempat parking, membuka kerata dan masuk kedalamnya. Kita start engine kereta dan bersedia untuk berundur.

Bila kita melihat cermin belakang untuk melihat kawasan belakang, kita dapati ada kertas yg melekat ditengah2 cermin belakang menghalang pandangan kita.. Jadi kita parking balik kereta, buka pintu dan keluar untuk menanggalkan kertas (atau apa jua benda) yang menghalang penglihatan kita tadi.

Bila anda sampai dibahagian belakang kereta, pada masa itulah pencuri itu akan keluar dari tempat sembunyinya, masuk kedalam kereta dan memecut pergi.Dia mungkin akan merempuh anda dengan laju semasa mereka melarikan kereta anda.

Perasan tak kaum hawa? Saya pasti beg duit kita masih didalam kereta. Jadi sekarang pencuri memperolehi kereta kita, alamat rumah kita, duit kita, dan kunci2 kita. Rumah kita dan kesemua identity kita telah diperolehi!


BERHATI-HATI DENGAN CARA BARU YANG DIGUNAKAN

Jika kita melihat ada kertas melekat pada cermin belakang kita, teruskan memandu. Tanggalkan kertas itu kemudian. Dan bersyukur kerana anda membaca email ini.

Saya harap anda akan hantar email ini kepada kawan2 dan keluarga, terutama wanita. Kesemua maklumat peribadi dan pengenalan diri yang berada di beg tangan anda sudah tentu tidak mahu jatuh ketangan orang lain.

Zaman la mcm2 boleh jadi.Kena banyak beringat

Tuesday, November 8, 2011

Kisah anak anjing diselamatkan oleh kera




Sebuah kisah menarik semasa insiden letupan sebuah kilang di Nanjing, China pada 28 Julai 2010 lalu. Peristiwa nahas yang mengorbankan 13 orang dan mencederakan 300 orang ini menceritakan sebuah kenyataan yang menarik banyak perhatian awam.

Semasa letupan di kilang tersebut berlaku, seekor monyet telah dirakamkan kamera semasa menyelamatkan seekor anak anjing dari lokasi letupan. Ia menggendong anak anjing sambil berlari keluar dari kilang tersebut.

Sekiranya peristiwa ini boleh mengetuk hati kecil kita, binatang juga boleh menunjukkan belas kasihan dan kebaikan kepada sesama mereka.

Kejadia letupan berkuasa tinggi tinggi itu terjadi ketika sebuah paip daripada kilang kimia di China terbakar pada tahun lepas. Letupan itu berlaku di Nanjing, ibu kota Wilayah Jiangsu, kira-kira pukul 10.00 pagi. Selain kematian dan kecederaan, letupan itu juga turut merosakkan kawasan sekitarnya. tingkap rumah, kedai dan pejabat rosak teruk dan memberi kesan sejauh 300 meter. Sementara penduduk yang lain menyangka telah berlaku gempa bumi.

Monday, November 7, 2011

5 Fakta untuk anda percaya atau tidak...

 Assalamualaikum semua....


SUMBER DARI FACEBOOK...
5 FAKTA UNTUK ANDA PERCAYA ATAU TIDAK


1. Jika anda makan SATAY, jangan pula lupa timunnya, sebabnya memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Apa bendanya karsinogen tu? (Ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan barah). Timun pula adalah anti-karsinogen.

2. Jangan makan UDANG selepas mengambil PIL VITAMIN C ! Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. Barah akibat penggunaan bahan dalam SHAMPOO. Balik rumah dan pergi periksa. Tukarlah ke jenama lain sebelum terlambat, jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang dan ini bukannya jenaka. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah; VO5, Palmolive, Paul Mitchell, L'Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop, Nature Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol's Herbal Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara tunggal. Meskipun pertanyaan telahpun dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari mereka ialah, "Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa yang banyak". Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan busa.

4. Kepada penggemar makanan jenis MEE SEGERA (tak kiralah maggi, koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya. Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doctor. Keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax ke atas makanan ini. Inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak. Telah dinyatakan terdahulu melalui SEORANG AKTOR dari SBC (sekarang ni dikenali sebagai TCS). Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat sibuk untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari. Kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. Barahnya disebabkan wax dalam mee segera. Doktor juga memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan. Seorang lagi mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri, Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. Sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai 'makan untuk mendapat barah'.

5. BAWANG GORENG SEGERA, Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman. Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja.

Sebarkanlah maklumat ini kepada orang- orang yang anda sayangi dan pengguna yang masih belum disedarkan lagi.

Sunday, November 6, 2011

Friday, November 4, 2011

Kisah yang sangat memilukan...


(Sumber dari Facebook)


Assalamualaikum wbh...


KISAH YANG SANGAT MEMILUKAN!



Anak perempuan kecil yang malang ini memberitahukan ibunya, "Mama, adik baru saja melukis pakai lipstik mama".

Ibunya yang mendengar hal itu lalu melihat lipstik mahal yang baru saja dibelinya telah tinggal setengah dan wajah dan tangan dan baju anak perempuan telah penuh dengan lipstik tersebut. Dengan sangat marah, ibu itu mengamuk dan memukul anak perempuan kecil yang malang tersebut tanpa menghiraukan tangisan dan jeritan dari mulut kecilnya.

Kemudian setelah mentempiaskan emosinya, ibu ini baru sedar anak perempuannya sudah tidak bergerak lagi. Dia pun mengoncangkan tubuh anaknya sambil menangis dan memohon agar anak perempuannya membuka matanya.

Tapi terlambat.... jantung anak perempuan itu telah berhenti berdengup.
Dan saat sang ibu melihat kesan di selimut tempat tidur anaknya, disitu tertulis sebuah tulisan dengan lipstik merah yang tertulis: "Sayang Mama Sampai Bila Bila".

By: MBakhri Ir

Tuesday, November 1, 2011

Apa yang anda tak tahu tentang seorang Ayah




APA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG SEORANG AYAH

Mungkin ibu lebih kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita?

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jangan minum ais!".Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau.??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yang sangat berharga.

Saat kita sudah di percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaannya...Maka ayah lah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau..

Setelah kita dewasa,ayah telah menghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..
Di saat kita memerlukan ini-itu, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dengan bangga..

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayah pun tersenyum bahagia..

Apa kita tahu,bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia..Dan dia pun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yg sesekali dtg untuk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga kita..

Thursday, October 27, 2011

Doa hari ini.......

Ya Allah BERKAHI semua yang diberikan pada KAMI, Kami mohon ILMU MANFAAT, hati yang KHUSUK. Ya Allah Pemilik SEMESTA ALAM, Kami mohon selamat dalam AGAMA, DUNIA, AKHIRAT, KELUARGA & HARTA. YA Allah tutuplah CELA & AIB Kami Ya Allah terimalah semua TAAT & AMAL SOLEH kami. TERIMALAH TOBAT KAMI YG TELAH banyak BERBUAT MAKSIAT, luaskan rezeki kami. Jadikan kami HAMBA YG SOLEH yang SELALU ber SYUKUR atas nikmatMU..




Mudah-mudahan dengan doa ini mengajak kita kepada kebaikan & pahala..AMIIN

Tuesday, October 18, 2011

Bila Ramai Suami Jadi Dayus


Bila ramai suami jadi dayus tanpa disedari........

Monday, October 17, 2011

Adab dan Tips Menyikat Rambut


Adab menyikat rambut:

Rasulullah s.a.w melarang menyikat rambut di dalam kamar 
mandi kerana perbuatan itu melemahkan umbi rambut.

Seseorang itu hendaklah duduk ketika bersikat kerana ia akan mengguatkan otot jantung dan elak daripada melakukannya secara berdiri sebab ia akan melemahkan jantung.




Seseorang yang bersikat ketika berdiri akan terjebak dalam masalah hutang.

Adalah makruh menggunakan sikat yang diperbuat daripada perak atau bersadurkan perak.
sg furat

Sunday, October 16, 2011

Kelebihan Membaca Surah Al-Waqiah

Bismillah hirrahma nirrahim.......dan Assalamualaikum,

Surah Al-Waqi’ah (سورة الواقعة) adalah surah yang ke-56 dalam Al-Quran, terletak pada juzuk ke 27 dan terdiri dari 96 ayat. Surat yang diturunkan selepas Surah Taahaa ini dinamakan dengan Al-Waaqi’ah (Hari Kiamat), diambil dari perkataan Al-Waaqi’ah yang terdapat pada ayat pertama. Di dalam surah Al-Waqi’ah ini menerangkan tentang hari kiamat, balasan yang diterima oleh orang-orang mukmin dan orang-orang kafir. Diterangkan pula penciptaan manusia, tumbuh-tumbuhan, dan api, sebagai bukti kekuasaan Allah dan adanya hari kebangkitan.

Apa yang hebatnya surah Al-Waqiah ini, dengan amalan membacanya ia memberikan beberapa khasiat dan kelebihan tersendiri.


Sabda Rasulullah SAW:

“Surah al-Waqiah adalah surah kekayaan. Hendaklah kamu membacanya dan ajarkanlah ia kepada anak-anak kamu.” (Riwayat Ibn Mardawaih daripada Anas: Kasyf al-Khafa’).

“Sesiapa yang membaca surah al-Waqiah pada setiap malam ia tidak akan ditimpa kefakiran.” (Riwayat daripada Ibn Mas‘ud: al-Azkar, al-Jami al-Soghir).

“Ajarkanlah surah Al-Waqi’ah kepada isteri-isterimu. Kerana sesungguhnya ia adalah surah Kekayaan.” (Hadis riwayat Ibnu Ady)

Menurut fatwa sebahagian Ulama’ katanya:

“Barangsiapa membaca surah Al-Waqi’ah pada setiap hari dan malam dalam satu majlis sebanyak 40 kali, selama 40 hari pula, maka Allah akan memudahkan rezekinya dengan tanpa kesukaran dan mengalir terus dari pelbagai penjuru serta berkah pula.”



Diantara fadhilah-fadhilah membaca surat Al-Waqi’ah adalah:

1. Jika dibaca setiap malam sebagai wirid, maka tidak akan tertimpa kepapaan.

Rasulullah bersabda :

Man qara’a suratal-Waqi’ati kulla lailatil lam tusibhu faqah, wa suratul-Waqi’ati suratul-gina faqra’uha wa ’allimuha aulada-kum.

Ertinya:
“Barangsiapa membaca surat Al-Waqi’ah tiap malam, maka tidak akan menimpa kepadanya kepapaan. Dan surat Al-Waqi’ah adalah surat kaya, maka bacalah dan ajarkanlah kepada anak-anak kamu.”

2. Berkata Masruq: “Siapa ingin mengetahui cerita orang-orang terdahulu dan orang-orang terkemudian, serta cerita ahli surga dan ahli neraka, penduduk dunia dan akhirat, maka bacalah surat Al-Waqi’ah”. (Tafsir Jamal, Juz IV halaman 269)

3. Imam Ja’far ra. berkata: “Barangsiapa membaca surat Al-Waqi’ah pada waktu pagi ketika keluar dari rumahnya untuk bekerja, atau untuk mencari kebutuhan. Maka Allah Ta’ala mempermudah rezekinya dan mendatangkan hajatnya. Dan barangsiapa membaca surat Al-Waqi’ah pada waktu pagi dan petang, maka ia tidak akan kelaparan atau kehausan, dan tidak akan takut terhadap orang yang akan memfitnah, sedangkan fitnahannya kembali pada orang itu”. (Khazinatul Asrar Kubra, hal. 360)

Thursday, October 13, 2011

I LOVE MY MOM'S..........

Salam semua....walau pun sekadar gambar kartun...tapi ianya memberi pengertian yg dalam pada SL...pada sesiapa yang masih mempunyai ibu dan bapa.....maka bertindak lah sekarang sebelum mereka pergi meninggal kan kita semua....SAYANGI ORANG TUA KITA.


sekadar gambar hiasan

Bila Kamu Menyayangi Seseorang

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT PAGI SAHABAT SEMUA.....


Aduhai romantiknya mempelai ni....


~BAGAIMANA MENYAYANGI SESEORANG~

1.Sayangi dia dengan hati, bukan dengan perasaan. Jika anda meletakkan sesuatu hubungan
berdasarkan perasaan, ia hanya akan gagal karena perasaan senantiasa berubah dari masa ke kemasa.

... 2. Sayangi dia seadanya. Di dunia terdapat hampir 6 billion manusia dengan 6 billion personaliti. Dia sebenarnya seorang yang istimewa dan biarkan dianya kekal begitu. Jangan sesekali terfikir untuk mengubah apa-apa tentang dia karena sekali anda mengubah, selamanya anda akan terus mengubah dirinya. Tentu anda masih ingat, anda terpikat padanya karena dia adalah dia. Maka, tiada alasan untuk anda mengubah dia untuk menjadi seseorang yang lain.

3. Sayangi dia sepenuh hati. Sesungguhnya dia telah banyak berkorban untuk anda. Dengan kelebihan yang ada padanya, dia berpeluang untuk menjalin hubungan dengan seseorang yang lebih sempurna tapi demi cinta, dia telah memilih diri anda. Maka, jangan sekali kali mencoba untuk mempermainkan keluhuran cintanya.

4. Hormati pendirian dan keputusan dia. Jangan anda merayu dan jangan membuat alasan supaya dia menerima cinta anda karena kelak, yang akan anda dapat darinya hanyalah cinta simpati dan bukannya cinta setulus hati.

5. Yakinkan diri anda akan keistimewaan dia. Dia adalah satu-satunya di dunia ini dan jangan mengharapkan kesempurnaan dari dia karena dia telah cukup sempurna semenjak anda mulai terpikat padanya.

6. Percaya akan dirinya. Senantiasa berbaik sangka padanya, jika kita juga menginginkan begitu darinya . Pastikan anda akan senantiasa memperlakukan diri anda pada tempatnya sebelum melakukan apa-apa. Jika anda sendiri tidak dapat menerimanya, apalagi dia.

7. Jangan berjanji menyayangi dia untuk selama-lamanya karena selama-lamanya bagi anda mungkin akan berakhir keesokkan harinya, tapi berjanjilah untuk menyayangi dirinya seolah-olah setiap hari itu adalah hari yang terakhir untuk anda berdua.

8. BERCINTA dengannya adalah seperti memberi hati anda kepadanya untuk dilukai tapi kepercayaan itu penting. Percayalah kepadanya, niscaya dia akan melindunginya sepenuh jiwa dan raga.

9. Jangan sesekali meninggalkan dia tanpa alasan. Dia bukan hanya akan menangis kecewa dan kemudian meneruskan hidupnya seperti biasa, ketahuilah bahwa jiwanya akan mati secara perlahan.

10. Jangan cepat berbangga dengan diri anda, mendapatkan hatinya bukanlah satu kejayaan yang mutlak tetapi anugerah itu hanya layak anda peroleh setelah anda berjaya menyayanginya hingga akhir hayat. Ketahuilah, dia memilih anda adalah karena dia percaya bahawa anda adalah seorang yang jujur dan akan menepati janji. Anda telah bersusah payah dan berusaha dengan segala upaya untuk memenangkan cintanya, maka dengan itu haruslah anda juga berusaha untuk terus mencintai dirinya apapun keadaannya

(anonymous)


Semoga bermanfaat

Salam Ukhuwah fillah

(Arif Ashadi Rindu Ibu)

TQ for sharing.....

Wednesday, October 12, 2011

Bila Hati Bersuara

Assalamualaikum semua.....




Assalamualaikum wbt..
Wahai sahabat² seagama denganku .. Tolonglah ambil masa 3 minit untuk baca note ini . 3 minit je, tak lama pun ..

Mungkin ada yg pernah baca kisah ni tapi tak salah kalau kita ingatkan sekali lagi .. Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih … Bayangkan benda ini berlaku pada anda ..

Suatu hari pada masa Sembahyang jumaat yg di hadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah .. Tiba² masuk dua orang lelaki yg menutupi seluruh tubuhnya dengan pakaian hitam .. Tak nampak apa cuma dua biji mata and membawa mesin gun .. Lalu salah seorang lelaki tu bertempik “ Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu ” .. Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu utk menyelamatkan diri .. Daripada jumlah yg 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing² termasuk Pak Iman tu .. Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata “ Ok Pak Iman , saya dah halau SEMUA yang hipokrit , sekarang bolee lah Pak Iman mulakan sembahyang Jumaat ” .. Lalu kedua lelaki tersebut berpaling dan meninggalkan jemaah ..

Macam mana .. Adakah anda rasa lawak dgn cerita di atas .. Selain terhibur anda fikirkanlah …

“ Lawak kan , dari 1,000 orang yg mengaku dia Islam , hanya 20 yg betul-betul BERIMAN … “

“ Lawakkan berapa banyak manusia yg mudah lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya .. Kedua lelaki hanya membawa mesin-gun .. Dia tak kata pun nak bunuh .. Tapi generasi sekarang .. Amat lemah .. Baru kena ugut terus lari lintang pukang .. Lupa yg dia tak sembahyang jumaat lagi .. ”

“ Lawak , ada juga yang agamanya cuma seminggu sahaja .. Tu pun bila time sembahyang jumaat .. Tunjuk muka kat orang kampung .. Ada tu lagi dashyat setahun 2 kali jaa .. Bila time sembahyang raya .. ”

" Lawakkan , ramai orang percaya kepada gosip dan apa yang di tulis oleh surat khabar daripada apa yang tercatit dalam al-Quran ”

“ Lawakkan , berapa ramai yg percaya dunia hanya sementara , akhirat adalah tempat yang kekal , tapi berlumba² mengejar dunia .. ”

“ Lawak , kita bolee bersembang dengan boyfriend atau girlfriend berejam-rejam tapi nak berdoa kepada ALLAH alahai .. Tak cukup masa .. "

Dan lebih lawak lagi , bila kita boleh post banyak thread atau note yang berunsur lawak jenaka dan lucah kesemua tempat tapi merasa berat nak berkongsi dan nak hantar artikel² yang berunsur agama Lawak kan ?? Kenapa ? Gelak tu kan realiti ..

Tapi yg paling lawak sekali .. Berapa orang yg lepas baca benda ni akan sampaikan kat orang lain .. Berapa orang yang akan buka thread ni untuk luangkan masa membaca ? Berapa banyak ?? Wallahualam .. Sebarkanlah .. Tak perlu minta izin .. Moga bermanfaat ..

Boleh share untuk manfaat bersama~
 

Monday, October 3, 2011

Petai dan Gulai Daging

Assalamualaikum semua.....

Petai ..... 



Gulai Daging

Nak dijadikan cerita mulut SL dalam beberapa hari lepas tak 'mau' ngap sebarang benda berat untuk dimakan waima nasi. Jadi SL ambil keputusan untuk mencari sesuatu yang boleh membangkitkan selera tekak ini....terjumpalah satu benda yang dipanggil 'PETAI' tergantung-gantung di sebuah kedai yang SL masuki....jadi hari tu SL dapat makan nasi dengan lajunya bersama-sama dengan gulai daging.

OH....begitu nikmatnya makan nasi hari tu.......syukur sangat-sangat pada Allah kerana kembalikan kenikmatan makan pada SL. Petai ni sedap makan dengan kulit-kulitnya sekali.....lagi best dapat makan petai yang dijeruk....fuhhhhhhhh mesti tambah punya makan kalau ada PETAI JERUK.

Jangan tak cuba.....


Wednesday, September 28, 2011

gara-gara pelana basikal kena curi tak pergi sekolah hari ni.....

Assalamualaikum semua....

Teruk betul lah budak-budak sekolah sekarang ni...pelana basikal pun dicurinya. Jadinya si adin (darjah 3) tak pergi sekolah hari ni sebab tiada orang hantar. Adin sekolah sesi petang jadi SL tak dapat balik pulak sebab tengahari ni ada program lain kat ofis...huhu...nanti nak report kat cikgu sekolah dan pak guard sana supaya mengenal pasti siapa yang panjang tangan tu.

 Basikal adin yang tak cukup sifat.....


Inilah si hadin budak 'bertuah' tu.....

Sunday, September 25, 2011

kena serangan jantung sekejap pagi ni....

As-salam semua....eiiii morning, morning guys.

SL macam biasa bawa kereta ikut jalan kampung....sebenarnya lari dari kena bayar tol. Tu tak kisah lah ramai yang mengikuti jalan kampung ni untuk keluar ke jalan besar. Tapi nak ceritanya sebuah kereta ni...punyalah slow bawa...dahlah kita kat belakang ni mau kejar masa semua..ialah mahu masuk kerja. Nak kata kereta ni buruk tak boleh bawa laju, tak jugak...tengok pemandunya macam perempuan, bukan dia bawa sorang dalam kereta tu tapi dua orang, sebelahnya nampak lelaki mungkin suaminya kot...Telahan ku mungkin dia baru nak bawa kereta ikut jalan ini ditemani suaminya atau adik lelakinya..


Tapi biarlah laju sket pecut tu..ni mengalahkan orang jalan kaki...rasa nak lintas ke depan tak boleh, jalan kecil je..nanti bertembung dengan kereta yang menghala ke arah sini/depan pula..tak pasal-pasal cari pasal pagi-pagi buta ni...aduh...sakit betul jantung ku dibuatnya...sib baik masa melalui traffic light tu SL lintas keretanya dulu cepat-cepat supaya tidak lagi mengekori keretanya lagi.....terus rasa baik jantung SL ni......harap-harap SL tak jumpa lagi dengan kereta ni lain hari...heee..bukan nak kata SL ni terror bawa kereta tapi biarlah berpada-pada kat mana kita bawa kereta tu..kalu mahu belajar bawa...bawalah kat tempat lapang, tempat orang tak banyak melalui jalan tu....sorry pagi-pagi buta dah mengomel pot pet-pot pet..

Apapun selamat memandu dengan berhemat...biar laju asal cermat (tak betul jangan marah) haaaha

Wednesday, September 21, 2011

Adab menasihati seseorang dengan hikmah

Assalamualaikum dan salam ceria semua....



" Sampai kan kepada ku nasihat mu saat aku bersendirin,
Jangan menasihatiku di depan orang ramai, kerana memberi
nasihat di depan orang ramai adalah sejenis celaan yang tidak
suka aku mendengar nya, jika engkau menentang dan
menyelisihi ucapan ku, maka jangan mengeluh
apabila engkau tidak dipatuhi " 

Bertemu di lain entry ok...

Sunday, September 18, 2011

Fenomena kena tindih...kepercayaan dan kebenaran

( Diambil dari salah satu email yang diterima pada tahun 2006 )


Date: 8/28/2006 10:05:41 AM
Subject: INFO: Fenomena kena tindih...kepercayaa n dan kebenaran..
 
Just to share... 
aku baca segmen pengalaman menyeramkan dalam book and readings, byk sgt 
orang dok citer pasal pengalaman kena tindih ni.......betulker kena tindih 
disebabkan gangguan makhluk seperti jin atau hantu? 

Orang ramai describe kena tindih seperti takleh gerakkan seluruh badan, 
hujung jari, terasa berat kat dada...nampak mender2 pelik2 (hantu, makhluk 
hitam dan sebagainyer) ..... 

kalau aku tanya sini, mesti ramai jawab pernah kena....aku pun jujur pernah 

ader pengalaman kena 'tindih' ni masa skolah menengah dulu...aderla dalam 
3-4 kali jugak...masa tu aku sedar...boleh bukak mata separuh..... aku tau 
aku sedar...tapi takleh gerak...kadang2 geram, sbb takleh gerak.....pastu 5 

minit baru leh gerak....aku dulu pun takut...mmg ingat kena hempap 
dah...lps 
boleh gerak tu seram sejuk jer... 

tapi, setelah aku masuk U belajar pasal tubuh badan manusia..... barula aku 
tau kebenaran dia.... 

ni aku nak citer sket pasal fenomena hempap/tindih atau nama medical nyer 
'sleep paralysis' 

Sleep paralysis atau dimelayukan 'lumpuh waktu tidur'...adalah condition 
yang terdiri daripada of course la paralysis (lumpuh) yang temporary 
(sementara). .... 

temporary paralysis ni selalu berlaku bila time2 nak tido (hypnagogic 
paralysis) atau baru2 bangun dari tido (hypnopompic paralysis) 

ok, normal badan manusia bila tido, bila masuk stage tidur yang nyenyak 
atau 
REM (rapid eye movement.... .waktu nyenyak ni, bijik mata kiter gerak2) 
stage....otak akan bagitau badan kita suruh rehat...so, badan kiter kira
macam switch off kejap....REM atonia (tader muscle tone)...... 

ok, otak kiter pun ader switch off button....dipanggil reticular activating 

system RAS......bila otak dah switch off badan, dia pun auto switch off RAS 

ni...so tinggal automatic function (degupan jantung, bernafas etc.) jer 
yang 
on....kirenyer screensaver laaa or hibernate... 

so,, bila kita bangun, RAS switched on balik......kita sedar fully awake 
state....tapi kadang2, electrical signal tak diactivate kan oleh otak suh 
switch on balik badan kiter.... maka masa tu laa badan kita lumpuh 
seketika...before otak activate balik....mmg menakutkan tapi benar.... 

tapi paralysis tu tak semestinyer complete atau full..kadang2 partial atau 
sebahagian jer...tu ader yang boleh gerakkan ibu jari, tp badan lain lumpuh 

etc.... 

dan lagi satu, sleep paralysis ni selalu jugak datang skali dengan 
hallucinations (halusinasi la) either dalam bentuk auditory (dengar bunyi 
pelik2), visual (nampak mender bukan2) atau tactile (deria sentuhan, terasa 

mender sentuh/hempap dll..) 

sebab2 atau mender2 yang boleh mentrigger sleep paralysis: 

1. tidor dalam posisi terlentang terlalu lama 
2. jadual tidur yang tak tentu arah (irregular sleep clock) 
3. sleep/rest deprivation (tak cukup tidor la ni...penat sgt) 
4. stress yang byk kat otak...masalah keluarga, kewangan bla2 
5. pertukaran gaya hidup secara tiba2 ( macam biasa dok rumah jer, tetiba 
esok gi panjat gunung, kayuh beskal....heheh extreme sgt contoh aku ni) 
6. orang yang ader penyakit narcolepsy 

tunggu satu hari lagi untuk bertenang....

Assalamualaikum.....





Gara-gara NURUL HUDA ambil exam UPSR dengan ibu-ibunya sekali gabra semacam je....heeheee

Doa kejayaan anak Sayur Labu untuk mendapat keputusan yang baik.

Sekian dari ku..

(esok satu paper lagi....agama : utk menentukan masuk sekolah agama atau sains)

Saturday, September 17, 2011

Wanita2u 2nd Giveaway

STICKY POST - Entry baru sila tengok bawah ya....

Salam semua....sibuk dengan gambar-gambar raya, kali ini jom kita sertai giveaway dari Kak Fash. Seiapa yang berminat utk shopping kat blog Kak Fash yang menawarkan diskaun-diskaun setiap hari. Giveaway ini akan tamat pada 17hb September 2011.



KLIK SINI YA : http://portalwanita2u.blogspot.com/2011/09/wanita2u-2nd-giveaway.html

Apa yang anda perlu/boleh buat simple sahaja iaitu:
  1. Blogger 
  • Jadi follower blog Wanita2u. Skip jika anda sudah jadi follower.
  • Buat simple post mengenai giveaway ini dengan kata-kata anda sendiri. Anda boleh menambah atau menggunakan banner di atas dan salin syarat-syaratnya.
  • Anda perlu letakkan url post ini ke dalam blog post anda.
  • Buat sticky post mengenai giveaway ini sehingga 17 September 2011.
     2.  Facebook
  • Like page Wanita2uSkip jika anda sudah like.
  • Like post ini (seperti gambar di sebelah).
  • Share ke wall Facebook anda mengenai giveaway ini & tag Wanita2u. 
     3.Twitter
  • Follow kakfash on twitter. Skip jika anda sudah follow.
  • Retweet post ini (seperti gambar di sebelah) dengan klik tweet button di bawah dengan menyebut "RT @kakfash". 

Setiap penyertaan kena berikan detail tersebut di ruangan komen di bawah : 

  • Follower ID & blog post url link
  • Facebook nickname
  • Twitter username
SELAMAT BERGIVEAWAY YA...

Friday, September 16, 2011

Anak Pelakon Safura Meninggal Dunia

Assalamualaikum....


sumber : google

Anak kepada penyanyi, pelakon dan penggiat teater, Safura Yaacob, Nur Aisyah Mariam, tiga tahun meninggal dunia semalam selepas Maghrib kerana demam berpanjangan sejak tiga hari lalu. Anak ketiga kepada penyanyi yang popular menerusi lagu Sedalam Mana Cintamu itu adalah anak sulung hasil perkahwinannya dengan Sharonizam Noor juga seorang pelakon.
Safura ketika dihubungi berada di Hospital Ampang Puteri sedang menunggu jenazah anaknya dimandikan sempat menyatakan rasa hibanya kerana kehilangan anak secara tiba-tiba. Beliau menyifatkan kehilangan Mariam adalah ketentuan dan suratan buatnya sekeluarga.
Jenazah Nur Aisyah Mariam akan dimandikan sebelum dibawa pulang ke kediamannya di Ampang. Jenazah Mariam akan dikebumikan hari ini sebelum Zuhur.
Hasil perkahwinan Safura sebelum ini, dia dikurniakan dua anak, Nurul Natasha 17 dan Muhammad Daniel Khaqim 11. Bersama suami sekarang, Sharonizam Noor, pelakon itu dikurniakan dua anak Nur Aisyah Mariam dan Yusoff Firdaus yang masih berusia setahun.

Thursday, September 15, 2011

MALAYSIA DAY....!!!



SELAMAT HARI MALAYSIA !!!!!

Tuesday, September 13, 2011

Faezah Elai Berpakaian Pengantin......

Mai kita tengok dramatis Faezah Elai dan Heykal Hanafiah berpakaian pengantin.....


Faezah nampak manis berpakaian puteh.


Persalinan biru di malam berinai.



Kegembiraan seorang pengantin baru.



gambar perkahwinan faezah elai
Dengan mas kahwin sebanyak RM1,001.00 Faezah Elai sah dimiliki oleh Heykal Hanafiah sebagai isterinya. SL ucapkan tahniah dan semoga kekal hingga hujung nyawa.

(Gambar dari pakcik google)

Monday, September 12, 2011

" orang bagi kita ambik "

Assalammualaikum _ . _   ...



Pemberian ikhlas daripada missmeera. Tq.

Pengumuman gempar : Doakan kejayaan anak " Sayur Labu " iaitu " Huda "....yang akan menduduki exam UPSR bermula esok. Begitu juga kepada anak teman2 blogger semua yang sama menempuh exam esok semoga beroleh kejayaan semua....aminnn.

Semoga doa kalian dimakbulkan oleh Allah subhanahuwataala.

Saturday, September 10, 2011

rindu nak baca surat khabar

Assalamualaikum semua....

Dah bangun belum ni.....SL buat entry ni masa anak-anak semua masih tidur lagi. Sudah pukul 9 lebih dah ni..hehe....kan senang tak de orang nak ganggu SL nak blogwalking kan. Tp banyak lagi kerja yang belum dibereskan lagi ni...jemur kain belum, buat air utk sarapan belum....almaklum semua anak2 SL masih lena lagi.

Rasa rindu pulak nak baca surat khabar v/s Kosmo atau Metro. Tapi siapa yang kena beli ni...anak2 masih landing time lagi ni. Sudah lah semalam tak dapat baca akbar ni sebab suami SL tak balik , Suami SL pergi dengan set kerjanya mancing kat Pulau Ketam lah kalu tak silap...Jadi semalam SL bersama anak-anak ajelah....yg loghat tu anak-anak tak pun tanya mana abah mereka. Ada juga cam tu eik...

Jap lagi nak goreng mee la buat makan pagi sebelum siap jemur kain. Nak rasa mee SL mai lah dtg umah...hee ajak2 ayam. Ok cau cin cau.


cth mee goreng heeehe..thanks pakcik google.

TQ sanggup luangkan masa utk baca n3 SL.

oh serabutnya kepala...balik dr Mydin USJ

Oh my....rumah ku macam tokang pecah...makkkkkk

Itulah yang aku rasakan apabila bukak je pintu rumah balik dari shopping kat Mydin USJ tadi. SL pergi sorang je setelah habis waktu kerja. Dengan hajat beli container plastik untuk menggantikan yang lama.

Sampai aje kat Mydin aku terus pergi surau perempuan. Setelah solat Zuhur aku terus melilau-lilau cari barang yang patut aku beli....Terdengar oleh ku suara sepasang suami isteri bercakap tentang harga barang yang djual kat Mydin...kata suami yang sempat aku dengar..." biar betul harga ni..murahnya " tapi aku tak pula nak selidik barang apa yang diperbualkan oleh mereka itu. Mungkin itulah ramai sangat orang pergi kat Mydin kot termasuk 'aku'.

Ok setakat ini sajelah 'ayu' mau ambil alih pula lappy ini...akupun mau kemas2 sikit rumah, sakit kepala &  mata dibuatnya tengok rumah macam ni...

Sorry membahasakan 'aku' dlm ayat ini, ikut situasi keadaan,

Friday, September 9, 2011

" Kelebihan Bulan Syawal "


Assalamualaikum dan Selamat hujung minggu...
Dari Abu Ayyub Al Anshari r.a.katanya Rasulullah saw. bersabda:
“Siapa yang puasa bulan Ramadhan, kemudian diiringinya dengan puasa enam hari di bulan Syawal, maka yang demikian itu seolah-olah berpuasa sepanjang masa.”
[HR Muslim]
Demikianlah Rasulullah s.a.w mengajarkan kita satu amal yang sangat baik iaitu kita berpuasa enam hari di dalam bulan Syawal sebagai satu kesinambungan bahawa Islam tidak hanya mewajibkan puasa di bulan Ramadan semata-mata, bahkan Islam juga menganjurkan juga
kepada kita supaya mendekatkan diri serta terus mengamalkan ibadah berbentuk puasa ini di dalam bulan Syawal.
Dan Allah SWT memberikan ganjaran yang besar kepada mereka yang berpuasa enam hari di dalam bulan ini sebagai satu galakan dan motivasi supaya kita tidak hanya melaksanakan tuntutan wajib berpuasa di dalam bulan Ramadan.Puasa enam hari digandakan pahalanya seperti berpuasa sepanjang masa. Secara logiknya sudah tentu tidak akan mampu difikirkan oleh akal kita sebagai makhluk Allah. Tetapi Allah SWT Maha Kaya untuk memberikan ganjaran yang lebih hebat lagi seandainya kita istiqamah dalam melaksanakan ibadat kepada-Nya.
Di dalam pertengahan bulan Syawal ini, sudah pasti kita masih menyambut Aidilfitri, maka sudah pasti kita tidak terlepas dari undangan rumah terbuka dan ziarah menzirahi antara satu sama lain. Namun apa yang lebih penting jangan kita menjadikan alasan untuk kita tidak mengambil faedah dan peluang untuk sama-sama kita menunaikan ibadah sunat ini kerana pahalanya yang mungkin dapat menampung kekurangan yang berlaku sepanjang kita menunaikan ibadah puasa di dalam Ramadan.
Di ruang Syawal yang masih ada ini, tanyalah diri kita adakah kita sudah pun mula berpuasa atau kita masih hanya sekadar sibuk dengan Aidilfitri tanpa ada pengisiannya?
Sumber dari fitrahpower. Tq.

' Senyum...senyum selalu '

Baca ye...dan kalu boleh renung-renungkan: -

Hari ni hari jumaat kan....ok hari jumaat senyum biar bermanfaat, esok hari sabtukan...ok hari sabtu senyum bukan satu, hari ahad senyum tak berat, hari isnin senyum dengan sejuk dingin, hari selasa senyum dengan selesa, hari rabu senyum biar nampak gebu, hari khamis senyum manis-manis.

OK see u next post...

TQ kerana membaca entry ini.

" syiok nya kahwin..... "

Raya lepas SL ada balik kampung belah suami....dah tau...oh tak pe nak canang sekali lagi tak salah kot...Adik bongsu suami SL kahwin dengan org T'ganu juga malah ada bau-bau bacang juga kata mak mertua. Bukan apa nak cakap syoknya kahwin sampai asyik terperap je dalam bilik...kheeehhe jangan mare ya 'su'..nama panggilan adik pada suamiku itu...bukannya dengki tapi itulah orang kata kalau dah kahwin, hubungan sudah dihalalkan antara seorang perempuan dan lelaki, maka itulah lesen sebuah perkahwinan...

Betul lah orang kata kalu kahwin lambat nanti rugi....hanya orang yang mengalami sahaja yang tau....hehee

Selamat Pengantin Baru 'Su' dan suami.

Tuesday, September 6, 2011

" Cerita di sebalik hari raya di Terengganu pula.... "

Salam semua....selamat menjadi manusia, tidak sekadar biasa-biasa, tapi luar biasa kebagusan dan kehebatannya....Syabas (pinjam kata-kata Dr. HM Tuah). Gambar raya di Terengganu di Gong Tok Nasek tempat lahir suami ku.

Tumpang duduk di pelamin adik ipar bersama cik suami


Gaya yang tak berapa nak manja di singgah sana...


Inilah gaya kedai-kedai tudung dan baju melayu...meriah!! yg sempat
diambil di salah satu kedai di KT.


Si akbar ni sempat berposing di salah satu kedai tudung di stesen bas K'Trg.


Catwalk oleh akbar dan diperhatikan oleh 'wan' nya

 Itu aje untuk pagi ni....selamat segalanya....selamat bekerja.


Monday, September 5, 2011

" Cerita di sebalik hari raya di Kelantan...... "

Tengok gambar aje lah ya...waktu raya pertama di Pasir Puteh, Kelantan.

 Izat kusyuk menyalakan bom untuk diletupkan.....'ngeri' budak2 ni.

Gambar bersama 'mak' 

Aksi 'akbar' ala-ala ultraman nya

Adin & Izat masing-masing kamcing hanya utk menyalakan bom tangan.
Ayu sudah awal2 letakkan tangan di telinga takut dengan bunyi letupan.

Gambar kami sekeluarga bersama mak

Wednesday, August 31, 2011

"Selamat Hari Raya dan Selamat Hari Merdeka"

Salam raya....salam ketupat pulut, ketupat palas dan macam2 ketupat ada....

Di kesempatan ini Sayur Labu ingin mengucapkan Selamat Hari Raya untuk semua teman-teman semua. Sayur Labu sekejap lagi akan berangkat pula ke Kuala Terengganu...kampung suami ku di Gong Tok Nasek. Harap2 tak jem lah jalan raya nanti...kalau jem alamak bermandikan peluh laaa jawap nya kerana WMU ku aircond nya tak berapa nak sejuk...huhu...

Kalian beraya kat mana ? mana-mana pun kalian pergi harapnya langkah kaki kanan. Ialah mungkin tempat yang anda pergi itu tuan rumahnya ada...yang mana tak ada tuan rumah bolehlah langkah kerumah kedua yang dalam plan untuk beraya....hehe apa-apa lah sayur labu ni merepek....banyak sangat makan tape pulut kot...

Ok lah sayur labu mahu undur diri dulu...wassalam.

Friday, August 26, 2011

" Header dan Doodle Free dari Che Tempe "


Assalamualaikum,

Alhamdulillah....akhirnya teman jumpa che tempe yang bermurah hati untuk membuat header baru dan doodle. Harapnya che tempe ambil teman ni menjadi salah seorang yang terpilih itu.. Kalau rakan-rakan lain mau juga header atau doodle boleh lah join this segmen dari che tempe.




Che Tempe Punya Blog

Sekiranya teman terpilih, teman nak header yang simple dan cantik mata memandang. Jadi terserah pada che tempe untuk membuatnya. Janji teman ada header baru..hehe...!! sukanya... Untuk pengetahuan che tempe blog teman ni 'rojak' bukan masak sahaja...

Walaupun nama blog teman " daridapuridah.blogspot.com " dan " Sayur Labu ". Jadi teman serah bulat2 kepada che tempe untuk membuat header teman...bolehkan bolehkan che tempe ...(mood: memujuk pulak).

Segmen dar che tempe ni terbuka untuk semua tapi teman nak tag juga lah pada kawan-kawan baru teman. Antaranya changkulkufattkirakirahmirmirr.

Tak sabar rasanya nak header baru....

note: Selamat pulang ke kg halaman pd sesiapa yg dah sampai kat kg tu....




Thursday, August 25, 2011

Jalan raya dah lengang hari ni...!!

Alhamdulillah....dan Selamat berpuasa lagi walaupun dah tinggal tak sampai seminggu utk beraya.

Pagi ni nak pergi kerja terasa cepat pula sampai....bukan apa kereta dah tak banyak atas jalan raya....wei semangat raya betul...tinggal kita aje ni lah yang masih bekerja. Tak pe2.....nanti sampai masa kita pun mahu balik kampung juga....sabar..sabar...

' SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI DARI SAYUR LABU "

Harap semua yang balik kampung tu....selamat lah sampai ke destinasi, jangan pula ada yang tersangkut tengah jalan, ialah sebelum balik tu pandai-pandailah servis kereta dulu ke....chek apa yang patut. Sayur Labu ingin mengucapkan Selamat Hari Raya untuk semua pembaca blog ini dan Maaf Zahir Batin.

note: lagu raya tergiang-giang di telinga ni...'semangat raya yg membara'..haha.

Wednesday, August 24, 2011

JOM PHOTOBOOK Giveaway by KedaiGambarKami!17 Aug - 25 Aug 2011

Ting tong ting tong....Sayur Labu ada pengumuman...Siapa mau join GA ini...cepat sambar kat bawah ni ya..


Tekan kedaigambarkami kalau mau join no...

Sayur Labu join kategori B saje....yang kategori A tak layak....

Kenapa Sayur Labu perlu menang ????
1) Sebab Sayur Labu perlu mengabadikan gambar2 yang cantik dlm photobook di hari raya ni...
2) Sebab Sayur Labu belum pernah ada gambar photobook..jadi kalu menang satu bonus laaa..
3) Sebab Sayur Labu tengok kedaigambarkami memang professional dlm mengedit gambar dan sudah ramai blogger2 di Malaysia yang menempah dari SINI.


First Prize: 


1 x photobook bersaiz 8.5 x 6 inci softcover, 20 pages bernilai RM129.00! 
Cantik kannnn gambar atas ni...jadi jom lah join GIVEAWAY ini.


2nd prize: 
2 x e-voucher KedaiGambarKami bernilai RM20.00 setiap satu 

Tarikh tutup: 25 August 2011, jam 12 tgh malam 


p.s : tima kasih pada mamayatie yg paksa Sayur Labu mengejoin this GA...